دریاچه گهر
نوشته شده توسط : آس چارتر

کجاست دریاچه گهر

یکی از جواهرات طبیعی دیدنی در دورود، دریاچه گهر است که بدون لنگه و با عمق چهار متری شگفت‌انگیزی دارد. این دریاچه با چشمه‌ها و آبشارهای خود، جاذبه‌ای است که هر کسی آرزو می‌کند به نزدیکی آن برود و زیبایی آن را از نزدیک مشاهده کند.

مبدأ تاریخی آن را قطعی نمی‌توانم بیان کنم، اما به نظر می‌رسد سابقه طولانی داشته باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم به سوی دریاچه گهر دورود بروم و گزارشی از آن تهیه کنم. در گزارش اول، ایزابلا لوسی برد، معروف به ایزابلا بیشاپ، جهانگرد و نویسنده و عکاس انگلیسی، در سال ۱۸۹۰ به این منطقه سفر کرد و ماه‌ها به مطالعه درباره آن پرداخت.

در پایان این مسافرت، دریاچه گهر که به عنوان دریاچه ایران نیز شناخته می‌شود، به تدریج در دید غربی‌ها شناخته شد. معتقدند که شکل‌گیری این دریاچه به دلیل زمین‌لرزه‌ای بوده است که در نهایت یک سنگ‌ریزش بزرگ دره را مسدود نگه داشته و باعث شکل‌گیری این دریاچه زیبا شده است.

همچنین، گسل زاگرس در همین ناحیه لنگر انداخته است. در گزارش دوم، آ-رودلر، یک زمین‌شناس اتریشی حدود ۱۰۰ سال پیش، در سال ۱۸۸۸ میلادی و در دوران حکومت قاجار به ارتفاعات زاگرس در استان لرستان سفر کرد. او از راه الیگودرز به این دریاچه زلال نگاهی انداخت و اولین عکس مستند از دریاچه گهر را در سال ۱۸۹۱ گرفت.

رودخانه تاپله به دریاچه گهر جریان دارد و از همان لحظه اسم «نگین اشترانکوه / نگین زاگرس» را در گوش‌ها آویخته است. به گفته محلی‌ها، برای رسیدن به معشوق خود باید هفت خان رستم را طی کنید تا به دریاچه آبی لرستان برسید که سواحل ماسه‌ای و صحره‌ای دارد. برای خرید بلیط هواپیما تهران خرم آباد یا بلیط پرواز خرم آباد تهران به سایت خرید بلیط اینترنتی اس چارتر مراجعه کنید.

دریاچه گهر به دو بخش کله گهر و کره گهر تقسیم می‌شود و با کوهستان دورتادورش به زیبایی و استثنائی بی‌نظیری دارد.

کجاست دریاچه گهر,تفریحات دریاچه گهر,چگونگی کشف دریاچه گهر





:: برچسب‌ها: درباچه گهر ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: